Manyoni private gamereserve

10 juni 2019 - Emangidini, Zuid-Afrika

Zoals verwacht gewekt door lawaai makende aapjes op het dak. Komt goed uit, we wilden toch op tijd opstaan om de reis te vervolgen. Eerst nog een heerlijk ontbijt, daarna spullen in de auto en op weg naar het volgende avontuur. De wegen zijn gelukkig beter als gister, nu nog maar een enkele pothole, wel af en toe nog koeien en geiten op de weg. Na een paar uur tijd voor een koffie stop op een schitterende plek. Niet geheel ongevaarlijk blijkbaar, op het terras hangt een bord “ beware of the crocodiles” . Niet erg geruststellend dus, maar koffie toch zonder problemen op kunnen drinken. Onderweg prachtige uitzichten, een bergachtig landschap. Tussendoor ook veel suikerriet velden en bananen plantages. Bij de grens aangekomen weer het zelfde ritueel als gister. Eerst stempeltje halen bij de grenspost van Swaziland, dan 100 meter verder stempeltje van Zuid-Afrika. Rond half twee aangekomen bij het hek van het wildpark waar wij gaan overnachten. Code gevraagd om binnen te komen en vervolgens nog 5 km tegaan tot aan de lodge. Borden langs de weg dat we onder geen beding de auto mogen verlaten omdat we hier al het een en ander aan gevaarlijke dieren tegen kunnen komen. Er was weinig informatie hoe we moesten rijden, we waren even bang dat we verdwaald waren, maar gelukkig kwamen we toch nog goed aan op de plaats waar we moesten wezen. Zeer hartelijk ontvangen, vochtige doekjes om ons op te frissen en een welkomsdrankje. Theo moest de autosleutels inleveren, de auto werd bij ons appartement gezet en de koffers naar binnen gebracht. Intussen werd ons een lunch voorgeschoteld en toen we daarmee klaar waren zijn we naar ons verblijf gebracht. Een prachtige blokhut met heel veel ruimte. Slaapkamer met zicht op pumba’s en impala’s. Snel opschieten, om 3 uur begon de middag gamedrive. Nu in een helemaal open 4x4 auto, zelfs geen dak meer. Maar ja, dat schijnt te kunnen. Een superleuke vrouwelijke gids die heel veel over de dieren weet te vertellen. De omgeving is prachtig, weer heel anders als in Kruger. Eerst wat kudu ‘s, impala’s en aapjes. We komen een olifantje tegen die zich heerlijk staat te vermaken in een modderpoel. Verder op drie mannetjes olifanten, waarvan een wat ouder en 2 pubers. Eén van de pubers daagt het oudere mannetje uit en samen zijn ze een beetje aan het stoeien. Op een heuvel een prachtige giraf. We zijn naar boven op een berg gereden voor een hapje en drankje bij zonsondergang. Inmiddels natuurlijk donker, weer op weg naar de lodge. De gids had een groep olifanten gezien en hoopte ze onderweg tegen te komen. En ja hoor, in het donker een aantal olifanten naast en op de weg. We hebben ze een poosje in het donker kunnen observeren, de gids had een rode lamp om de beesten niet te irriteren. Ze zijn ons tot zeer dicht bij genaderd. Heel bijzonder zo in het donker met alle geluiden van de wildernis om je heen. Ook nog een stekelvarken weg zien schieten. Op een gegeven moment de auto moeten draaien en een andere weg terug moeten nemen. In het donker schiet er van alles over de weg, konijntjes, impala’s, kudu’s , ook nog een witte neushoorn vlakbij gezien. Genietend van de geuren, geluiden en van de prachtige sterrenhemel uiteindelijk weer bij de lodge aangekomen. Daar weer ontvangen met een drankje en warme doekjes om het stof af te vegen. Het kampvuur brandde. Even naar de blokhut om een extra warm vest te pakken en vervolgens diner bij het kampvuur. Weer een geweldige ervaring, nu snel naar bed. morgen om 6:00 uur worden we weer verwacht voor de volgende gamedrive.

De les:

SNEUSDOEKIE - heb je hier wel nodig met al dat stof, een zakdoek.

PEUSELHAPPIE - krijgen we hier vaak tussendoor, een snack

1. Dochterlief 😂:
    10 juni 2019
    Heel vervelend allemaal!! Joris heeft jullie kaartje ontvangen.. Dankie! Lekker blijven genieten!
  2. Yvonne:
    11 juni 2019
    Veel wild wat zo rondloopt!
  3. Jan en bertha:
    11 juni 2019