Het kustpad van de eilanden en een oud fort

14 april 2022 - Fredrikstad, Noorwegen

Op verschillende plekken in Noorwegen is een kustpad. Niet aangelegd, het is zoals het is. Maandag een stukje kustpad gedaan bij Vikerhavn. Wandelen zou je het niet kunnen noemen, het is springen van steen naar steen, van kei naar kei. Je maakt er dan ook geen kilometers mee. Maar….de uitzichten zijn adembenemend mooi. Het weer is prima en de lunch op een kei (hoe kan het ook anders) in het zonnetje genuttigd. We zijn niet de enige, regelmatig komen we iemand tegen en een praatje is al snel gemaakt.
Dinsdag hebben we ons meer op het westen geconcentreerd, op aanraden van een medewandelaar van de dag ervoor. We zijn naar Papperhavn gereden. Het weer is iets meer bewolkt, maar toch nog steeds aangenaam met af en toe een zonnetje. Op de parkeerplaats worden we aangesproken met de vraag of we misschien een krik in de auto hebben. Een Noor met pech. En moderne auto’s hebben vaak niet standaard meer een krik aan boord. Wij wel, we konden hem dus helpen. Een praatje gemaakt en de tip van een mooie wandelroute gekregen. Was inderdaad schitterend, maar weer geen vlakke paden maar klimpartijen nog iets heftiger dan gisteren. Schoenen met zuignapjes zouden misschien wel handig geweest zijn, het gebruik van onze handen soms niet overbodig. Wel weer prachtige uitzichten. We zijn weer niet de enige en het is onvoorstelbaar dat van jong tot oud over de keien lijkt te vliegen. Een meisje van ongeveer 4 jaar huppelde alsof ze over een gladgestreken paadje ging. De weg was gelukkig wel een beetje gemarkeerd met witte stippen en onze Noor met pech (met vrouw en hondje) kwamen we regelmatig tegen en wezen ons ook hoe we het beste gaan konden.

Woensdag begon een beetje somber en druilerig. Toen het een beetje droog begon te worden toch maar op stap gegaan. Vandaag hadden we een fort in de planning. Een indrukwekkend stukje verdediging met allemaal loopgraven er om heen. Ook weer een schitterend uitzicht over het water en allerlei eilandjes. Op een picknickplek  onze lunch genuttigd, was eigenlijk wel een beetje te koud, maar voor het mooie uitzicht moet je wat over hebben.

Vandaag, zoals voorspeld, regenachtig en koud. Dan nog maar even shoppen, dachten we. Tja, even geen rekening gehouden met de Noorse gebruiken, witte donderdag en goede vrijdag alle winkels dicht. Toch nog voor wat boodschappen een supermarkt gevonden. Tijd nu om in te pakken.aan alles komt een eind, morgenvroeg op pad en morgen middag de boot vanuit Kristiansand naar Eemshaven in Groningen.