Hermanus

21 juni 2019 - Hermanus, Zuid-Afrika

Het was een stormachtig nachtje. Onze gastheer had al gezegd dat er flink veel wind aan zat te komen. De wekker liep weer vroeg af, om half acht kregen we een boerderij toer. Nog even dachten we dat die door de harde wind niet door zou gaan, maar het werd gelukkig rustiger. Na een kop koffie/thee en uitleg van onze gastheer over de boerderij gingen we op pad. We mochten achter op een pick-up truck plaatsnemen. Twee schaapshonden gingen mee. Er moesten schapen verplaatst worden en struisvogels gevoerd. Eerst naar de schapen. Mooi om te zien hoe de honden hun werk deden al moesten ze soms wel een beetje aangemoedigd worden. De schapen moesten een flink stuk verplaatst worden. Onze gids vertelde intussen veel over de boerderij, de verschillende gewassen,( luzerne, gerst, haver en tarwe) het schapenras ( een kruising Merino met goede kwaliteit wol maar ook zwaarder dan de Spaanse Merino zodat het ook veel vlees oplevert)en over de struisvogels. Na de schapen waren de struisvogels aan de beurt. Die stonden op twee verschillende locaties. Het was een mooie tocht in de ochtend zon. Terug bij de basis stond ons ontbijt al klaar.  Na het ontbijt alles weer in de auto, uitchecken en op naar de volgende stop. De uitzichten onderweg waren weer prachtig. Om   Half twee kwamen we aan in Hermanus, eigenlijk iets te vroeg, maar we mochten toch al op onze kamer. Dat is iedere keer weer een verrassing, maar ook nu zag alles er weer mooi uit. Voor één nachtje heb ik een klein koffertje ingepakt, dan kunnen de grote koffers in de auto blijven. Het is nog prachtig weer, dus wandelschoenen aan en naar de kust. Misschien hebben we geluk en zien we walvissen. Waarschijnlijk is het daar nog te vroeg in het jaar voor, maar er wordt ook gezegd dat ze dit jaar heel vroeg zijn. In ieder geval kunnen we genieten van de prachtige uitzichten. Halverwege gestopt voor een late lunch. Inmiddels ging het weer harder waaien en werd de lucht grijs en dreigend. Snel afgerekend en flink doorstappen richting ons guesthouse. Door de harde wind zit het er ook morgen niet in dat we de zee op kunnen om walvissen te spotten. Jammer, maar we hebben inmiddels al zoveel moois gezien. Straks nog even een restaurant opzoeken en dan zit ook deze dag er weer op.

het Afrikaans van vandaag:

KUIERGASTE - dat zijn wij, gasten/logé’s

LORRIE - komen we regelmatig onderweg tegen en zijn heeeel groot, vrachtwagen.

1. Jan en bertha:
    22 juni 2019