Flåm

23 september 2019 - Flåm, Noorwegen

Vanmorgen hadden de wolken een stukje van de bergen afgesnoept. De lucht was ook grijs, niet zo zonnig als voorgaande dagen. We hadden een dagje naar Flåm op de planning staan. Dus vroeg ontbijten en op weg. Hoewel de afstand niet zo groot is, is het toch ruim anderhalf uur rijden. Het gaat en mag allemaal niet zo snel op de kronkelige wegen. Uitzichten weer prachtig. Het lijkt wel of in één nacht tijd alles in herfstkleuren gaat. Wat gister nog groen was is nu goudgeel. Weer veel tunnels, de langste zelfs 25 km, alsof er geen eind aankwam. Onderweg nog rendieren gezien, wilden oversteken maar hebben zich bedacht. De zon komt inmiddels door en geeft een mooi licht op de bergen. In Flåm zijn we met de trein naar Myrdal gegaan. Een heel beroemde spoorlijn, staat in de top tien van mooiste spoorlijnen. Is ook bij railaway geweest. Prachtige uitzichten, heel veel watervallen. Bij de grootste stopt de trein en kunnen we er even uit. We krijgen een minishow te zien van een dansende dame op hemelse muziek. Bij Myrdal even gestopt en dan dezelfde trein weer terug. In Flåm op een terrasje gezeten, de temperatuur is weer zomers, even wat gegeten en gedronken.  De terugreis naar Hemsedal begonnen, nog wat boodschappen gedaan en weer naar onze hut.

de woordjes van vandaag:

Åpen - nee, niet die harige dieren met lange armen. Het betekent open.

Bruk lys - nee, niet Lies gebruiken, maar je lichten ontsteken.