Addo Elephant Park

18 juni 2019

Goedemorgen lieve medereizigers. Iets later dan anders mijn verslag. Nee, we zijn niet aan de boemel geweest, maar gisteren een vermoeiend dagje gehad. Ik viel boven mijn ipad in slaap

Voor onze begrippen best wel uit kunnen slapen, half acht ontbijt, half negen  de game drive. Onze ranger was netjes op tijd. Deze keer gingen we met een busje Addo Elephant Park bezoeken. De ranger wist heel veel te vertellen over diverse planten. Er stond een soort vetplant die heel veel door olifanten gegeten word en goed blijkt te zijn voor de melkproduktie. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de grootmoeders daar ook weer melkproduktie van krijgen en zo hun kleinkinderen kunnen voeden als de moeders even geen tijd hebben. Nee lieve kleinkinderen, oma heeft hier niet van gesnoept, jullie zijn allemaal groot genoeg om zelf te eten :)). Verder mochten we niet over olifantenpoep rijden, dat is beschermd in het park. De mestkever maakt hier balletjes van en legt daar een eitje in. Aangezien ze maar één ei per jaar leggen, is er het gevaar dat ze heel zeldzaam worden. Verder hebben we geleerd dat je olifantenpoep goed kunt koken en het vocht wat daar vanaf komt schijnt heel goed te zijn voor je ingewanden. Iemand nog maagklachten? Addo Elephant Park is heel anders dan de andere parken die we tot op heden gezien hebben, op sommige plekken best behoorlijk heuvelachtig en veel groener. Hier lopen volop Antilopen. In het begin was het even moeilijk om het wild op te sporen, maar verder in het park ging het beter en hebben we weer van alles gezien. Geen Giraffen. Ook Leeuwen schijnen hier zeldzamer te zijn, maar onze ranger was er helemaal op uit om ons een Leeuw te laten zien. Hij heeft er zijn uiterste best voor gedaan. Uiteindelijk toch twee slapende leeuwen in de bosjes (waar we wat fantasie bij nodig hadden om ze te zien) en later nog twee damesleeuwen die de weg overstaken. Hij was hele maal gelukkig en wij natuurlijk ook. Tja, de naam van het park zegt het al, natuurlijk hebben we olifanten gezien. Heel veel! Het park is in de vorige eeuw ook opgezet om de olifant te beschermen. Door de jacht waren er nog maar 11 olifanten over, nu lopen er zo rond 800 in het park. Voor de lunch zijn we naar een picknickplek gereden.daar stonden allemaal vaste BBQ’s. Het was er best wel druk , hier in Zuid-Afrika schijnt het een vakantieweek te zijn.  Toch wel een plekje kunnen vinden. Onze ranger had van alles bij zich, heeft netjes een tafel gedekt en heerlijk vlees op de  BBQ klaargemaakt. Verder salades, broodjes en een drankje, helemaal geweldig.daarna weer van hot naar her scheuren met dat busje door het park over wegen die soms vol met gaten zaten. We zijn behoorlijk door elkaar gerammeld. Onze gids wist ook veel over vogels en kon ze al heel snel zien. Een verrassing waren de stokstaartjes, drie stuks spelend op een heuvel. Zo schattig. Maar de tijd gaat sneller als je het naar je zin hebt en ineens begon het donker te worden. De zon gaat hier iets over vijven onder. We moesten nog een flink eind naar de ingang van het park en daar moesten we voor zes uur zijn. Dat werd dus flink doorrijden over allerlei hobbeldiebobbeldie wegen. Maar we hebben het gehaald! Tien voor zes hebben we het park verlaten. De ranger heeft ons netjes bij de lodge afgeleverd. Daar stond inmiddels het diner al op ons te wachten, dus veel tijd om op te frissen hadden we niet. We zijn op deze plek met zes Nederlanders en net als de avond ervoor zijn we met elkaar aan één tafel gezet. Een heerlijke maaltijd genuttigd, dit keer Bobotie met Gemsbok en allerlei lekkere groente gerechten. Nog een poosje gezellig zitten praten en ja, toen waren de batterijtjes ineens op. Naar de kamer, nog even naar de foto’s kijken en naar bed.

de woordjes:

WEGKRUIPPLEKKIE - daar hadden de slapende leeuen gebruik van gemaakt, een schuilplaats.

BRAAI - hadden we dus als lunch, de BBQ

1. Yvonne:
    18 juni 2019
    Leuk Ellie en Theo dat jullie daar nu ook zijn geweest.
  2. Jan en bertha:
    18 juni 2019
    Best vermoeiend zo'n vakantie maar wel erg leuk en indrukwekkend
  3. AMM Heijboer-Boll:
    20 juni 2019
    wj waren hier ook eens prachtig