Shaka Zulu

14 juni 2019 - (South) Uthungulu DC, Zuid-Afrika

De dag begint gelukkig beter als gisteren. Het zonnetje schijnt en de wind is gaan liggen. Na het ontbijt afscheid genomen en weer op pad. Eerst nog even naar het strand aan de Indische oceaan. Benzine tanken en op naar Shakaland. Onderweg verbazen we ons opnieuw over wat er allemaal gebeurd op de weg. Wandelaars, fietsers, kinderen, koeien, geiten, alles steekt de weg over. En dan ook de verkopers, sommigen staan met flesjes cola, anderen met complete kraampjes met fruit of souvenirs op de vluchtstrook. Na 2 uurtjes aangekomen bij Shakaland. Nog veel te vroeg, we moeten dan ook wel even wachten voor we kunnen inchecken. Op de plek waar we nu verblijven is ooit de tv serie Shaka Zulu opgenomen. We krijgen een prachtige traditionele rondavel, met dit verschil dat het binnen best wel luxe is. Ontvangst van Zulu’s in originele kleding. We hebben ons in ons hutje geïnstalleerd en zijn toen opgehaald voor een rondleiding met uitleg over de gewoontes en manier van leven zoals het vroeger er aan toe ging. Demonstraties van verschillende gewoonten, en uiteindelijk mochten we ook het originele Zulubier proeven. Even een uurtje voor onszelf en daarna werden we met veel geschreeuw opgehaald voor de traditionele Zulu dansen. Een prachtig spektakel. Toen werd het tijd om de magen te vullen, een heerlijk buffet werd ons voorgeschoteld.  nu gaan we maar op tijd naar bed, morgenochtend krijgen we een wake-up call, ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, we hebben geen telefoon in onze hut, dus waarschijnlijk staan er morgenochtend een stelletje Zulu’s voor de deur te schreeuwen.

vandaag een bijzondere les, vandaag spreken we Zulu;)

SAWUBONA - hallo

INKOMO - koe

PHUZA - drinken

PHUZA IMPELA -veel drinken

UDAKIWE - als je veel gedronken hebt, dan word je dus dronken

HAMBA KHALE - Het gaat je goed